tisdag 7 december 2010

Hjärnkoll

Förra veckan så köpte jag boken "Hjärnkoll på vikten" skriven av Martin Ingvar och Gunilla Eldh och det har fått koncekvenser. Kunskap gör ju ingen nytta om den inte används i praktiken, eller hur? Martin Ingvar är en känd hjärnforskare så han borde veta vad han talar om och ett kompliment eller istället för alla bantningsmetoder som vi bombarderas med. Banta eller ej, det är aldrig fel att se över sina mat och levmadsvanor för ett ökat välbefinnande. Så tänkte jag och började läsa. Efter nästan 20 år som tandsköterska har det där med socker aldrig varit ett problem, men boken fick mig att inse att kolhydraterna däremot är det som säkert gjort att kilon blivit fler och fler under årens lopp. Enligt boken gäller det att få med sig hjärnan och arbeta med den och inte emot. Hjärnan är inställd på att det när som helst kan komma en svältperiod och behöver därför lagra allt den kommer åt. Men i Sverige 2010 finns det överflöd med mat och det har inte nått hjärnan än (hur smart är det???). Hjärnan vill ha snabba svar och socker och snabba kolhydrater ger omedlebar bekräftelse och tillförställelse till hjärnan, medan vi skulle må betydligt bättre av långsamma kolhydrater och en jämn blodsockerkurva......... Så nu har jag städat ur mitt förråd med basvaror, av tre hyllor blev det en kvar som var ok. Kylskåpet och frysen fick oxå en rensning.

Förenklat så är råden. Ät inte eller undvik:
Pasta
Pizza
Vitt ris
Potatis
Bröd som innehåller vetemjöl och sötningsmedel av olika slag
Socker i alla former
Snabbmat, färdigmat
Livsmedel som innehåller stärkelse.

Det var därför som jag igår bakade mitt eget bröd eftersom det inte fanns något bröd i butiken som passade in.

Dagens lunch blev:
Avosado röra med citron, lök, kryddor
Quonoa
Kyckling
Morötter

Vi får väl se hur det går!
Jag kan varmt rekommendera denna bok till alla även om man inte behöver banta så kan ett stabilt blodsocker ändå öka ditt välbefinnande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar