måndag 1 augusti 2011

Egenvård

Sitter och funderar på begreppet "egenvård", när jag hör det så tänker jag på det du själv gör/kan göra för att må bra, eller bli bra. Kan egenvård vara sjukvård eller ersätta sjukvård. Vem har ansvar för din hälsa? Du, din läkare, akutsjukvården eller?
Om du är rökare ska du då få mediciner som lindrar din andning utan att du slutar röka?
Om du har diabetes men ändå äter felaktigt ska du då behandlas med läkemedel?
Om du har ätstörningar, övervilt eller undervikt, ska du då medicineras?
Osv. det finns massor med exempel, där vi vill ha snabba lösnigar, ett piller så är allt fixat. Men hur fixat blir det när det bara är symtomen som lindras?
Att ändra beteende, livsstil, tankemönster är svårt och jag tror att det kanske är därför det är frestande och lockande att ta till snabba lösningar.

Vad tror du?
Jag väljer också snabba lösningar ibland, när jag inte orkar, vill ta itu med orsaken bakom.

Vilken väg väljer du?
Hur ser din väg till hälsa ut?

Väljer du den snabba vägen eller ger du dig tid till att förändra ett ohälsosamt beteende?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar