onsdag 3 november 2010

Vata, pitta och kapha...... vem är du?

Första gången som jag kom i kontakt med ayurveda var när min dotter fick kokboken "Ayurvedisk vegetarisk kokbok" (skriven av Cecilia Kjerrulf) i julklapp. Boken fanns i vårt hem under en längre tid och så en dag när jag var sjuk och var hemma från jobbet fick jag boken i min hand och började läsa. Ayurveda betyder kunskap om livet och det var precis det som jag kände, min första tanke var - varför har ingen berättat all denna kunskap för mig tidigare? Det var så logiskt och så mycket sunt förnuft, sedan har mitt intresse fortsatt (dock i vågor). Ingetting är förbjudit i det ayurvediska hälsosystemet men att mat, livsstil, tankar m.m. påverkar oss och då är det viktigt att veta orsaken till vårt aktuella mående och att det går att rätta till.

" En grundläggande tankegång inom Ayur-Veda, liksom inom andra holistiska synsätt, är att livet är en sammanhängande helhet och att allt som existerar hänger ihop och påverkas av allt annat. Ingeting är isolerat från resten av helheten. Allting i denna helhet har en funktion och en uppgift att fylla i ett meningsfullt sammanhang, även om vi inte alltid uppfattar det så. Enligt Ayur-Veda finns det ingen ört som inte kan användas till någonting och det finns inte heller någon människa som inte har sin uppgift här i livet. Allting har sin betydelse i helheten"

ur boken Ayurvedisk vegetarisk kokbok av Cecilia Kjerrulf

Inom Ayurveda pratar man om tre olika krafter eller energier (doshor), det är Vata, Pitta och Kapha. Alla människor är unika och har sin egen uppsättning av dessa tre, men oftast det en som är domnant. På http://www.ayur-veda.se/ kan du göra ett enkelt test för att se just din uppsättning. Därefter kan du läsa om vad som är typiskt för just vata, pitta och kapha och för dig. Genom mat, livsstil kan du sedan med enkla medel rätta till obalanser och må mycket bättre.


Själv är jag mest Vata och Pitta, förutom den där första boken har jag sedan varit på en Hälsokomsultation, jag har gått två steg (av tio) till att utbilda mig till Ayurvedisk hälsokonsult. Jag är absolut en fanatisker utan "syndar" som alla andra. Men när jag syndat vet jag om det och kan sedan balansera upp eventuella obalanser.  

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar