lördag 2 juli 2011

Örtte från trädgården

Trädgården bara finns där och väntar på att jag ska ta del av den. Det är ljuvligt att göra sitt eget örtte, lite på måfå plockar jag örter,blommor,ogräs m.m till dagens te. Idag blev det ringblommor, citronmeliss och svarta och röda vinbärsblad. Sedan häller jag bara varmt vatten över och låter det dra en stund sedan är det bara att dricka. Vissa dagar blir teet godare än andra. Så klart gäller det att veta vad som är ätligt och vad som faktiskt är giftigt. Det finns bra litteratur som kan vara till hjälp för nybörjare  Mest använder jag mig av boken "Örter som läker" av Anne McIntyre.

Det står om Citronmeliss:
"Förr var den nyckeln till evigt liv, idag anses den bra för minnet och koncentrationsförmågan.
Denna ljuvliga, avslappnande ört med sin utsökta smak lindrar huvudvärk, migrän, sömnläshet och yrsel. Varmt te på citronmeliss avsvällande, bra vid förkylning, influensa, luftrörsbesvär och hosta".........................

Ringblommor stärker immunförsvaret, hjälper kroppen att bekämpa bakterier-svamp,- och virusinfektioner. Den lindrar irritationer och inflammationer i magen och har positiv effekt på matsmältningen och näringsupptaget................................." allt enligt boken "Örter som läker

Dagens te:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar