tisdag 3 april 2012

Ayurveda för ditt sinne

Just nu läser jag en fantastisk bok som heter "Ayurveda för ditt sinne" skriven av Janesh Vaidya. Han skriver så här:


" GÖR HJÄRNAN OCH HJÄRTAT TILL ETT PAR
Föreställ dig att din kropp är ett hus där hjärnan och hjärtat bor tillsammans som ett älskande par. Hjärnan är mannen som alltid lyssnar till sin älskade, det vill säga hjärtat. Även om de arbetar var och en för sig fattar de alltid alla sina beslut utifrån gemensamma överenskommelser. De behandlar varandra med respekt och förståelse. Livet fortsätter , i ett vackert harmoniskt flöde.
 Betrakta nu din egen kropp, hjärnan och hjärtats bostad. Lever de i harmoni? Om du svarar nej är det tydligt att din hjärna och ditt hjärta inte är i harmoni med varandra. Tittar du lite djupare upptäcker du att de till och med lever i celibat. Deras gräl och frustration har stått i centrum under hela livet, utan att du insett att du för det mesta skyller på andra för att du känner dig olycklig. Du hittar förklaringar och ursäkter i omvärlden till att du känner dig så sorgsen i ditt sinne. 


Min kropp är ett hem
där en gång hjärnan och hjärtat var ett par
jag önskar de kunde bli tillsammans igen
som de var i min barndom.

Mitt hjärta är mina känslor
kan aldrig välja, bara hoppas
hon vill så gärna älska
med all den passion hon i alla år bevarat.

Min hjärna är mina tankar
har aldrig tänkt på vad han gör
men alltid medveten om någonting
han saknar från sin barndom.

Min kropp är ett hem
där hjärnan och hjärtat en gång älskade varann
men med tiden växte de isär
den tid som upplöser allt.

Jag minns den dagen
den dagen han gav sig av, utan att lyssna på henne
jag minns den dagen, hon bara grät
och han gick längs gatorna där ute
Han sov under bar himmel
trots att han hade sitt hem och sin kärlek
hon låg vaken hela natten
och lyssnade efter hans fotsteg utanför dörren.

Min kropp är ett hem
där en gång hjärnan och hjärtat var ett par
jag önskar de kunde bli tillsammans igen
som de var i min barndom."

Tänkvärt, eller hur?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar