måndag 2 april 2012

Taraxacum officinale

Visst är det lite komiskt att jag som sjuksköterska är ute i trädgården för att hitta min egen medicin. I dag är det maskrosen som står i fokus, jag har nämligen läst att den är bra vid matsmältningsbesvär, och i min trädgård är det inga problem att hitta denna växt. 


Här kommer ett recept från boken Lilla Klosterapoteket (av Pater Kilian)
Häll 2 dl kokande vatten över 2 msk. makroser (tvättade), låt det dra i 10 minuter, sila. Drick 2-3 ggr dagligen innan maten.


I boken Örter som läker (av Anne Mcintyre)står att maskros även är bra mot:
hudproblem, artrit, gikt, vätskeansamligar, problem med lever och galla, förstoppning och diabetes, dålig aptit och njursten, ackne, blodbrist, reumatism, och PMS. 


Det kanske inte stämmer eller hjälper på mig men det är värt och prova tycker jag, sen tänkte jag även prova tipsen från Vårdcentralen, med kokt mjuk mat med lite fibrer och kryddor.


Tänk att det är så svårt att ta hand om sig själv .......... eller det kanske bara är jag som är bättre på att ta hand om andra.


Ha det bra/ Kramar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar