måndag 23 april 2012

Selma i Stiby

Selma Petronella Olsson var min gamlamormor, hon dök upp i mitt minne i samband med att jag köpte årets majblomma. Idag åkte jag till Stiby, till hennes fd. hus. Så många fina minnen, Annie och Wille, fika i bersån, hennes knapplåda, jag vet precis hur det luktade i hennes kök och hur det såg ut, utedasset, brygghuset, bakstugan, vävstugan, vinden, trädgården med alla fruktträd. Jag var 16-17 år när huset skulle säljas och hur jag med hela min själ ville köpa huset, men alla sa att jag var för ung och att det var alldeles för mycket att göra, vadå göra, herre gud det var väl perfekt som det var förutom utedasset var det inget jag skulle vilja ändra på. I detta hus bodde Selma med man och en 7-8 barn (jag är inte riktigt säker) så jag tror att det hade varit ok för mig också!


Så här såg huset ut idag!
Fina minnen.......
En sommar hyrde vi två ponnyhästar och lånade en hage granne med Selmas hus, här var en av ridvägarna ner till havet. 

Som barn var vägen ner till havet en hel evighet men med vuxna ben tog det inte mer än 10 minuter!

Gamlamormors strand, i tonåren var vi faktiskt här och tältade......... killar och motorcyklar , hihihihi :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar